AutoWeb
Škoda Octavia Coupé: Boleslavský bestseller s dvojicí dveří má velkou porci stylu
Nejnovější Škoda Octavia byla odhalena v Praze před pár týdny a zákazníci se nemohou dočkat dodání svých nových vozů. Sériová výroba škodováckého bestselleru pomalu startuje a inženýři mezitím dokončují vývoj oblíbených verzí RS a Scout.
Dokážete si představit, že by Škoda Auto rozšířila nabídku o karosářskou verzi kupé? Ačkoli se to s téměř stoprocentní pravděpodobností nestane, už víme, že by takového auto vypadalo opravdu fantasticky!
Náš oblíbený návrhář X-Tomi Design připravil render, který ukazuje, jak by Škoda Octavia Coupe mohla vypadat. Vzhledem k historii automobilky by stylové variantě slušelo i modelové označení Tudor. Líbila by se vám taková Octavie?
Zlatý volant otevře síň slávy a ocení virtuální závodníky
Účast potvrdilo několik vzácných zahraničních hostů. Čestné ceny za přínos motorsportu si přijedou převzít francouzský pilot F1 Romain Grosjean a legenda motocyklového závodění Giacomo Agostini. „Z jejich účasti máme velkou radost. Aktivní pilot F1 na Zlatém volantu dosud nikdy nebyl. Pan Agostini patří mezi vůbec nejúspěšnější závodníky všech dob,“ hodnotí skladbu VIP hostů zástupkyně pořadatele ankety Jana Svobodová.
Francouzský pilot F1 Romain Grosjean aktuálně závodí za americkou stáj Haas. Svou účastí navazuje na expozici jeho formule, která byla vystavená na předchozím galavečeru Zlatého volantu. Grosjean má za sebou 9 sezón v seriálu F1, nejlepšího výsledku dosáhl v roce 2013, kdy za stáj Lotus skončil celkově sedmý se ziskem 132 bodů.
Druhý VIP host je italská žijící legenda motocyklového závodění Giacomo Agostini. Ten platí za historicky nejúspěšnějšího motocyklového závodníka všech dob, na kontě má 15 titulů mistra světa a 122 vítězných závodů. Většiny svých úspěchů dosáhl v 60. a 70. letech, kdy například v roce 1968 vyhrál všech 17 velkých cen, do kterých nastoupil. Na kontě má také deset vítězství v závodech na ostrově Man.
Síň slávy pro mnohonásobné vítězeVýraznou novinkou 43. ročníku je zavedení Síně slávy pro závodníky, kteří historicky získali 12 a více trofejí Zlatého volantu. „Závodníci, kteří anketu tolikrát ovládli, si takové uznání nepochybně zaslouží,“ vysvětlila Jana Svobodová. Členové síně slávy také získají permanentní čestné místo v odborné porotě.
Takto početnou sbírku trofejí Zlatého volantu má na svém kontě v současnosti pouze někdejší pilot F1 Tomáš Enge. „Kdyby v kategorii Rally a maratony opět zvítězil Jan Kopecký, dostane se také k číslu 12,“ doplnila Jana Svobodová. Podle pořadatelů lze Síň slávy chápat jako formu čestné definitivy.
Nová trofej pro virtuální závodníkyDalší novinkou 43. ročníku je zavedení nové kategorie s názvem SimRace Trophy. Cenu si odnese vítěz dvoukolové soutěže o nejrychlejší čas na závodním simulátoru. Soutěž je určena pro širokou veřejnost a může se jí zúčastnit kterýkoli občan České republiky, který nemá okruhovou, vrchařskou nebo rally závodní licenci ASN nebo FIA.
Základní kolo probíhá od konce srpna do konce ledna. Účelem je zajet během desetiminutového časového limitu nejrychlejší kolo na virtuálním mosteckém okruhu. Desetiminutová jízda na simulátoru stojí 50 korun, v rámci vybraných akcí je bez poplatku. Simulátor je k dispozici na autodromu v Mostě každý den od 9 do 15 hodin nebo po dohodě i v jiném čase. Počet pokusů není omezen.
Do finále postoupí 10 nejrychlejších jezdců. V rámci finále se spolu utkají v reálném čase. Finále proběhne 6. února, tedy těsně před galavečerem Zlatého volantu, kde pak bude vyhlášen vítěz. Ten dostane kromě trofeje Zlatého volantu také poukaz na absolvování závodní školy. Druhý v pořadí dostane 10 000 korun a třetí poukaz na kurz bezpečné jízdy.
Kategorie a oceněníNa galavečeru Zlatého volantu budou vyhlášeno celkem 14 kategorií. V sedmi ryze sportovních kategoriích rozhodne stejně jako v loňském ročníku váhou dvou třetin hlasu odborná porota složená z motoristických novinářů, zbylá třetina váhy hlasů náleží na internetu hlasujícím fanouškům. Odborná fotografická porota rozhodne o vítězi fotografické soutěže Zlaté oko o nejlepší motoristický snímek roku.
Pořadatel udělí čestný Zlatý volant pro osobnost světového motorsportu, Zlatá řídítka za celoživotní přínos a také trofej pro vítěze premiérové SimRace Trophy. O vítězích kategorií sportovní auto, motorka a motoristická událost roku rozhodne široká veřejnost v internetovém hlasování.
Hlasování veřejnosti bude přístupné od 1. 12. do 15. 1. na webu www.zlatyvolant.cz. Výherci všech hlavních kategorií Zlatého volantu snad ocení rozhodnutí pořadatele vrátit se k udílení charakteristických zlacených trofejí Zlatého volantu.
Hlavní kategorie:
- Závody na okruzích
- Rally a maratony
- Závody do vrchu
- Autokros a rallycross
- Motokáry
- Zlatá řídítka
- Cena Elišky Junkové
- Zlaté oko
Kategorie pořadatele:
- Zlatý volant – osobnost světového motorsportu
- Zlatá řídítka za celoživotní přínos
- SimRace Trophy
Divácké kategorie:
- Sportovní auto roku
- Sportovní motorka roku
- Motoristická událost roku
Ken Block driftuje na Nebeskou bránu v Hoonitrucku o výkonu 914 koní
Zdolávání rychlostních rekordů na závodních okruzích začíná být nuda. Automobilky a odvážní závodníci si v poslední době našli novou zábavu, kterou je rychlé projíždění horských průsmyků. Čím je jízda nebezpečnější, tím je divácky lákavější a zajímavější.
Hora Tianmen v Číně, známá také jako Heaven’s Gate (Nebeská brána), je opravdovou výzvou. Volkswagen a Land Rover na nebezpečné silnici drží rychlostní rekordy, ale americký závodník a podnikatel Ken Block se na ní přišel jen projet, aby natočil další ze svých slavných videí.
Ken Block v nejnovějším videu Climbkhana TWO řídí svůj speciálně upravený pick-up Ford F-150, přezdívaný Hoonitruck, který pohání osmiválec s dvojicí turbodmychadel o výkonu 914 koní. Block ve videu stoupá k vrcholu docela slušnou rychlostí a během toho driftuje všude, kde to jde. Dokonce i v místech, kde jsou ochranné bariéry pouze minimální.
A protože je Ken Block hodně zkušený řidič, driftuje téměř ve všech z 99 zatáček, které musí zdolat. Líbí se nám hlavně přesnost, s jakou Ken Block jednotlivé zatáčky projíždí. Rovněž se nám líbí, že nejnovější video obsahuje pouze minimum efektů a klade velký důraz na samotnou jízdu. Podívat se na něj můžete právě teď.
Mostecký autodrom přivítá v sezóně 2020 závody Formule 1
„Podařilo se nám dohodnout s promotérem seriálu Maxx Formula, který je vypsaný pro vozy vysokoobjemových monopostů kategorií Formule 1, GP2, F3000, IndyCar, nebo Super League Formula, vyráběných od 90. let do roku 2010. V případě příznivých klimatických podmínek se tedy dá předpokládat, že se dočkáme rychlostního rekordu dráhy. Takto superrychlé speciály u nás budou totiž závodit na novém profilu okruhu poprvé, šikana na konci cílové rovinky přibyla v roce 2008. Piloti si to o víkendu rozdají ve dvou dvacetiminutových závodech,” upřesnil obchodní manažer pro sport společnosti Autodrom Most Jakub Krafek.
Monoposty jsou nesmírně rychlé, podle něj navíc lahodí oku i sluchu zaníceného fanouška. „Když se zeptáte skalních fandů, která éra formulových vozů byla pro ně nejzajímavější, uvedou přesně toto období, samozřejmě s přesahem do 70. a 80. let minulého století. Přesvědčili jsme se o tom loni v červnu, kdy u nás na okruhu testoval nyní osmašedesátiletý nizozemský podnikatel a stále skvělý jezdec Klaas Zwart,“ uvedl Krafek.
Zwart přivezl do Mostu formuli 1 Jaguar R5 F1. Vzbudila obrovský zájem novinářů, na testování se ale přijela podívat i řada fanoušků. V sezoně 2004 tento zeleno-bílo-červený monopost pilotoval ve velkých cenách královské třídy F1 australský pilot Mark Webber. „Zwartovi jsme naměřili 326 kilometrů v hodině. Vytvořil také neoficiální rekord mostecké tratě na jedno kolo, když ten stávající překonal o zhruba deset vteřin. Ani on by neměl v srpnu v Mostě chybět, každopádně stávající rekord Stefana Mückeho z roku 2009 bude ohrožen,“ doplnil Jakub Krafek.
Další motivací pro tuzemské fanoušky bude jistě i účast české závodnice v seriálu Maxx Formula. Je jí sympatická Veronika Jaksch, startující ve formuli Dallara GP 2. Vede si velice dobře. V závěrečném vystoupení letošní sezony ve francouzském Dijonu obsadila v prvním i druhém závodě skvělou čtvrtou příčku, ve třídě Advance pak v celkovém pořadí brala bronz.
Fanoušci se mohou těšit, že v Mostě uvidí v přímém souboji až pět moderních monopostů F1 z éry třílitrových a osmiválcových motorů o obsahu 2,4 litru. Budou to věhlasné značky Arrows, Super Aguri, dva monoposty Toro Rosso a již zmíněný Jaguar.
Podrobnosti k závodnímu víkendu Czech Truck Prix, ale také dalším stěžejním podnikům sezony 2020, jimiž jsou ADAC GT Masters a OMV MaxxMotion NASCAR Show, autodrom zveřejní do konce letošního roku.
Zákazníci se bojí odvázat a zaujmout. Nejčastěji kupují auta v nudných barvách
„Každý zákazník může mít jakoukoli barvu, kterou chce, pokud je to černá.“ Legendární tvrzení Henryho, které je už více než 100 let staré, pořád neztrácí na významu. Moderní automobily mohou být nalakovány do téměř jakkoli barvy, ale i přesto černé odstíny patří k nejoblíbenějším volbám zákazníků při kupování nových vozů.
Globální zpráva o popularitě barev v automobilovém průmyslu společnosti Axalta za rok 2019 odhaluje, jaké odstíny jsou nejoblíbenější. Už devátým rokem dominuje bílá, kterou volí 38% zákazníků. V žebříčku následuje černá s 19% a šedá s 13%. Tyto tři odstíny spolu se stříbrnou barvou na čtvrté příčce celosvětově představují přibližně 80% tržního podílu.
Evropané mají největší zájem o šedou, která po dlouhé době předběhla populární bílou. Zajímá vás, jak si vedou opravdové barvy? V Evropě se těší největší oblibě modrá a červená, která je rovněž nejprodávanější barvou ve Spojených státech amerických. Rusové mají největší zájem o hnědá a béžová vozidla.
Maserati ukončuje výrobu sporťáků, které nezestárly ani po dlouhých 12 letech
Současně s modernizací výrobní linky byla zahájena i stavba lakovny. Ta bude pro závod zcela novým zařízením a bude vybavena inovativními technologiemi s nízkým dopadem na životní prostředí a speciálně upravená tak, aby zákazníci mohli sledovat lakování svého vozu.
Model GranTurismo představený na ženevském Mezinárodním autosalonu v roce 2007 představuje milník v historii značky Maserati. Toto čtyřsedadlové dvoudveřové kupé s klasickým designem Pininfarina a atmosféricky plněným osmiválcovým motorem vzniklo jako moderní pojetí vozu Maserati A6 1500 z roku 1947 a v průběhu času se stalo nejikoničtějším vozem, který byl kdy v továrnách Maserati vyroben. V roce 2009 se po představeni na frankfurtském Mezinárodním autosalonu k modelu GranTurismo připojil i model GranCabrio.
Po několika nových verzích zažil model GranTurismo tu poslední s označením MY18, která představuje efektivní obměnu stylu s vylepšenou aerodynamikou, ergonomií a systémy pro informace a zábavu. S MY18 obsahovala řada GranTurismo a GranCabrio dvě verze s jasně rozlišitelnými jedinečnými identitami: Sport a MC (Maserati Corse).
Maserati GranTurismo je maximálním vyjádřením GT charakteru této značky, a to díky charismatickému 4,7litrovému osmiválcovému motoru Ferrari schopnému dosáhnout výkonu až 460 koňských sil při 7 000 otáčkách za minutu a 520 Nm při 4 750 otáček za minutu.
Od roku 2007 dosáhly vozy GranTurismo a GranCabrio jedinečného úspěchu. Těchto dnes již ikonických vozů se dosud prodalo po celém světě více než 40 000, přičemž 28 805 z nich bylo GranTurismo a 11 715 GranCabrio.
Mercedes-Benz Marco Polo slaví 35. výročí
První Marco Polo bylo založeno na modelu Mercedes-Benz 209 D – dodávce v Německu běžně nazývané „Brémský transportér“. Jejími charakteristickými rysy byly krátká přední kapota a lak vyvedený v bahamské béžové, která měla obzvlášť v osmdesátých letech nádech moderny.
První Marco Polo poháněl naftový pětiválcový motor OM 617 o výkonu 88 koní, dosahoval maximální rychlosti 120 km/h a pyšnil se točivým momentem 172 Nm, což dohromady znamenalo na tehdejší dobu skutečně dynamické jízdní vlastnosti.
Díky šířce 198 cm a poloměru otáčení 10,9 metru bylo Marco Polo snadno ovladatelné i v městských centrech. I přes své kompaktní rozměry poskytovalo skutečné pohodlí pro kempování – s dvojitou postelí ve své vysoké střeše, lavicovým sedadlem v zadní části, otočnými sedadly řidiče a spolujezdce, nebo kuchyňkou se dřezem, dvěma plynovými vařiči a ledničkou, kterou bylo možno napájet plynem, 12voltovým elektrickým systémem, popřípadě externím připojením o 220 V.
O proměnu dodávek Mercedes-Benz na modely Marco Polo se od roku 1984 stará společnost Westfalia, zkušený výrobce nástaveb z německého města Rheda-Wiedenbrück. Od roku 2014 je Marco Polo dostupné jako současná verze založená na Třídě V. Letos se navíc dočkalo faceliftu, stejně jako Marco Polo Horizon. Produktovou nabídku řady Marco Polo doplňuje Marco Polo Activity, založené na modelu Vito.
Zdroj: Mercedes-BenzJak jméno napovídá, přichází speciální model ArtVenture, představený na počest 35. výročí Marco Pola, v obzvlášť výrazném barevném provedení – podobně jako jeho „bahamsky béžový“ předchůdce. Pozornost kolemjdoucích si totiž vyslouží nejen tyrkysovými měchy střešního poklopu, ale také bočními polepy v tyrkysové a matně černé barvě.
O potěšení z jízdy se stará dynamický a efektivní čtyřválcový dieselový motor OM 654, použitý také v současných sériových modelech řady Marco Polo, dostupný v několika variantách: Vrcholná motorizace 300 d se pyšní výkonem 239 koní, točivým momentem 500 Nm a maximální rychlostí 215 km/h (kombinovaná spotřeba 6,1 l/100 km, kombinované emise CO2 161 g/km).
Volvo s desetilitrovým osmiválcem a výkonem 3000 koní za cenu 290 tisíc korun je nákup století
Švédská cihlička honosící se názvem Volvo 960 nebyla v roce 1992 úplný ořezávátkem. S třílitrovým řadovým šestiválcem dokázalo na zadní kola posílat nějakých 200 koní. Majiteli kousku to ale evidentně nestačilo, a proto se rozhodl pod kapotu narvat vidlicový osmiválec. O objemu 10,3 litrů. S kompresorem. Jo a málem bychom zapomněli na ta čtyři turba, co zdobí motor po stranách.
Nemusíme dodávat, že výsledek je absolutně absurdní, což naprosto zbožňujeme. Celá záležitost funguje na 116 oktanový závodní benzín a podle majitele ze sebe vymáčkne 3000 koní a 4262Nm. Výkon na zadní kola putuje skrze automatickou převodovku GM 4L85e, většina jejích vnitřností ale byla vyměněna – původně byla přece jen stavěna na zhruba osminový točivý moment.
Kousek se nakonec prodal v aukci na eBayi za 12 500 dolarů, tedy v přepočtu za zhruba 290 tisíc korun. Tím se dostáváme zhruba k necelým 100 Kč za koně a to není vůbec špatný kup – s výjimkou sotva pojízdných vraků s padesátikoňovým jednolitrem za pět tisíc + ekodaň jen stěží seženete vůz s lepším poměrem cena/výkon.
Celá galerie 5Japonský císař vyrazil do ulic Tokia v unikátní limuzíně vzácnější než Rolls-Royce
Japonsko oslavuje nového císaře Naruhita, jehož nástup na trůn doprovází obrovské oslavy. Císař Naruhito a císařovna Masako se zúčastnili slavnostní přehlídky, během níž seděli na zadním sedadle jedinečného kabrioletu Toyota Century, která v císařově garáži nahradila zastaralý Rolls-Royce Corniche III.
Původně se přehlídka měla uskutečnit 22. října, ale země ji zpozdila kvůli řešení následků ničivých tajfunů. Japonská vláda uvedla, že se na slavnostní přehlídku v Tokiu přišlo podívat přibližně 119 000 lidí.
Garáž vládnoucí japonské rodiny byla modernizována po dlouhých 30 letech. Toyota kromě unikátního kabrioletu, který vznikl v jediném exempláři, rovněž vyrobila vzácnou speciální limuzínu s ještě větším prostorem na zadních sedadlech, než jaký má standardně vyráběná Toyota Century.
Zdroj: VOA NewsLimuzína Century je nejluxusnější a nejdražší Toyotou na japonském trhu, protože základní cenu modelu lze přepočítat na 4,2 milionu korun. Pod kapotou má hybridní pětilitrový osmiválec o výkonu 425 koní.
Century si kupují zákazníci s vysokým společenským vlivem, mezi něž patří politici nebo generální ředitelé největších společností, a Toyota se nebrání individuálním úpravám. Akio Toyoda, generální ředitel Toyoty, si nechal vyrobit neméně unikátní Century GRMN s bílým lakem a sportovnějším vzhledem.
Historické Mitsubishi Model A vstoupilo do síně slávy. Vyrábělo se pomocí dlát a kladiv
Společnost Mitsubishi Motor Corporation oznámila, že Mitsubishi Model A, který stál u zrodu výroby automobilů, byl porotou neziskové organizace JAHFA (Japonská automobilová síň slávy) zvolen „historickým automobilem“ – jenž zanechal významný otisk v celé historii japonského automobilového průmyslu.
Po zahájení prací na prototypu Mitsubishi Model A v létě roku 1917 byl v listopadu 1918 dokončen vývoj tohoto vozu a následně bylo v roce 1921 vyrobeno celkem 22 automobilů. Jednalo se o první japonský sériově vyráběný osobní vůz, zkonstruovaný a prodávaný za účelem masové výroby. Zároveň je považován za významný vůz v rámci celé historie japonského automobilového průmyslu.
Přestože v dané době již v omezené míře existovaly speciální nástroje nebo strojní vybavení pro výrobu automobilů, první Mitsubishi Model A byl postaven výhradně ručně, pomocí kladiv a dlát. Dřevěná karoserie byla opatřena lakem a v interiéru se objevily luxusní vlněné tkaniny z Británie. Konstruktéři Mitsubishi neměli ke své práci k dispozici žádné konstrukční výkresy a disponovali jen omezenými znalostmi benzínových motorů, karoserií a interiérů; neměli též žádné zkušenosti s výrobními procesy. Přesto dokázali překonat všechny potíže a ukázali, že tuzemská masová výroba automobilů není nemožná.
Mitsubishi Model A byl navržen v loděnici Kobe loďařské společnosti Mitsubishi Shipbuilding Company, dnes Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Mitsubishi Motor Corporation se v roce 1970 oddělila od MHI.
Zdroj: MitsubishiNejlevnější auta na trhu budou mít ještě levnější provoz
Pohon na LPG se dostává do nabídky modelů Duster, Sandero, Logan a Logan MCV. Zároveň je u těchto modelů dostupný v širokém spektru výbavových stupňů. U modelu Duster jsou to verze Essential, Comfort a Prestige a to u variant s pohonem 4×2.
Modely Sandero a Logan MCV nabízejí pohon LPG k výbavovým stupňům Open, Arctica a Stepway. Shodnou nabídku, vyjma varianty s výbavou Stepway, najdeme i u modelu Logan, pohon na LPG je zde dostupný s výbavami Open a Arctica.
Pohon na LPG je dostupný výhradně v kombinaci s novým motorem 1,0 TCe. Tento motor byl už od počátku vývoje konstruován pro pohon na LPG. Dosavadní výhody LPG zůstávají zachovány. Vozidlo s pohonem na LPG dosahuje nižších provozních nákladů, vykazuje ekologičtější provoz a vzhledem k tomu, že disponuje dvěma nádržemi na palivo, má i vysoký dojezd. Nově má však motor s LPG vyšší točivý moment oproti konvenční verzi.
Vozidlo s pohonem LPG je dvoupalivové a disponuje 2 specifickými systémy vstřikování paliva, stejně jako 2 nádržemi – 1 na benzín a 1 na LPG. Dojezd na jedno tankování je díky tomu až 1000 km. Může být provozováno buď na benzín nebo na LPG. Pokud dojde palivo LPG v nádrži, systém přejde automaticky na benzínový pohon.
Řidič může kdykoliv za jízdy přepnout z benzínu na pohon LPG a naopak pomocí přepínače na palubní desce. Objem zavazadlového prostoru zůstává zachován díky instalaci nádrže na LPG v místě pro rezervní kolo, ve voze je sada lepení. Používáním LPG dochází v porovnání s benzínem k redukci přibližně 12 % emisí CO2, jednoho z plynů zodpovědného za skleníkový efekt.
Výhody tovární verze LPG oproti dodatečným zástavbám jsou zejména v zachování plné tovární záruky na 3 roky nebo 100 000 km, dále je kontrola systému LPG zahrnuta do standartního programu údržby a navíc se automobilu s továrním LPG zvyšuje zůstatková hodnota – nádrž na LPG není nutné po 10 letech měnit jako je tomu u dodatečných přestaveb.
Postupně se daří odstraňovat i další překážky v užívání vozidel s pohonem na LPG – vjezd do podzemních garáží je pro vozidla s pohonem LPG povolen za předpokladu, že má garáž příslušné vybavení (odvětrávání, indikátor úniku plynu).
Rozšíření vozidel s pohonem na LPG už je dnes poměrně významné. V Evropě zaujímají tyto vozidla 2,9% podíl na trhu. Celkem se jedná o 7,8 milionu vozidel, z toho přibližně 180 tisíc jich je jen v České republice. Poměrně rozšířená je i infrastruktura spojená s provozováním vozidel na LPG. V Evropě již je skoro 35 tisíc plnících stanic, z toho v ČR 936.
Audi RS 6 Avant přijíždí. Supersport zabalený do kombíku vyjde na 3,1 milionu
Vrcholný Avant z nabídky společnosti Audi Sport nabízí ještě podmanivější výkony, dravý sportovní styl, exkluzivní prvky výbavy a adrenalinové zážitky z jízdy v kombinaci s praktičností, komfortem a bezpečností rodinného a manažerského automobilu. Potěšení z řízení opravdové ikony s logem čtyř kruhů si lze dopřát od 3 104 900 Kč.
Již čtvrtá generace rodinného supersportovního vozu dává svým naprosto nezaměnitelným designem jasně najevo své výjimečné postavení na vrcholu modelové řady A6. K adrenalinové jízdě navnadí agresivní příď a svalnaté kontury výrazně rozšířené karoserie, jejíž podběhy kol vyplňují 21“ kola v jedinečném designu.
Standardně dodávané světlomety LED mohou být v rámci modelové řady A6 poprvé na přání doplněny laserovými dálkovými světlomety. Záď zdobí specifický difuzor a nepřehlédnutelné koncovky výfukové soustavy na obou stranách. Ve výbavě na přání dále nechybí sportovní diferenciál quattro nebo karbonkeramické brzdy.
Pětimístný interiér přivítá cestující vytříbenou sportovní atmosférou, umocněnou luxusní výbavou, kvalitními materiály a vynikající úrovní dílenského zpracování. Jakmile si řidič elektricky nastaví optimální polohu svého sportovního sedadla RS, čalouněného kombinací kůže a Alcantary, a sportovního multifunkčního volantu RS s dole zploštělým věncem, probudí stisknutím tlačítka k životu osmiválcové srdce nového modelu RS 6 Avant s typickým zvukovým projevem.
Zdroj: AudiVeškeré provozní údaje zobrazuje digitální panel přístrojů Audi virtual cockpit plus, který je individuálně konfigurovatelný a vyznačuje se specifickou grafikou RS umožňující například zobrazení přetížení nebo časů na kolo. Mezi výjimečné prvky výbavy patří také tlačítko RS na volantu, umožňující aktivaci dvou individuálně konfigurovatelných módů RS.
Motor V8 4.0 TFSI Biturbo reaguje na každé sešlápnutí pedálu plynu okamžitě a strhující akceleraci doprovází nezaměnitelné burácení osmiválce, inspirované motoristickým sportem. Přenos hnací síly na vozovku prostřednictvím osmistupňové samočinné převodovky a systému pohonu všech kol quattro je tak efektivní, že nové Audi RS 6 Avant dokáže se zapnutou funkcí Launch Control doslova katapultovat z nuly na 100 km/h za pouhých 3,6 sekundy.
Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, ale na přání může být zvýšena až na 305 km/h ve spojení s dynamickým paketem plus, který je součástí tradičně rozsáhlého programu individualizace pro náročné klienty značky Audi. Řidič má ve velmi širokém rozsahu otáček, od 2050 do 4500 min-1, k dispozici maximální točivý moment 800 N.m, zatímco výkonová křivka vrcholí při 6000 až 6250 ot./min. hodnotou 600 koní. Technika částečně hybridního pohonu přitom přispívá k relativně nízké hodnotě kombinované spotřeby paliva 11,5 až 11,7 l/100 km
Model RS 6 Avant je standardně vybaven mimo jiné podvozkem RS s adaptivním vzduchovým odpružením, vyspělými světlomety s elektroluminiscenčními diodami, elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru, 4zónovou komfortní automatickou klimatizací, multimediálním systémem MMI Navigation plus s ovládacím systémem MMI touch response a řadou vyspělých asistenčních systémů pro komfortní a bezpečnou jízdu.
Nové Audi RS 6 Avant stojí na českém trhu 3 104 900 Kč a v jeho základní ceně je již zahrnuta rozsáhlá sériová výbava včetně standardní čtyřleté záruky s omezením na 120 000 km.
Zdroj: AudiJak a kdy používat mlhová světla? Většina řidičů to dělá špatně a oslňuje ostatní
Zdá se to jako naprosto banální záležitost, přesto spousta řidičů neumí správně používat mlhová světla. Přitom i zákon č. 361/2000 Sb. v § 32 o osvětlení vozidel věnuje mlhovým světlům všeho všudy pouhé dva naprosto jasné řádky:
„Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Zjedodušeně – přední mlhovky můžete použít, zadní musíte. Zákon nechává na motoristovi, zda využije svých předních mlhovek, pakliže to považuje za vhodné a lépe uvidí. Naopak zadní přikazuje použít.
Za jakých okolností? Za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Opět, je na uvážení řidiče, zda považuje danou situaci za mlhu na silnici, nebo jde ve skutečnosti jen o lehký opar mlhy, zda o poletující vločky nebo sněžení, zda za mírný nebo skutečně hustý déšť.
Předpisy označují za sníženou viditelnost situaci, kdy „účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty na pozemní komunikaci, například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu“. České nekonkrétní znění je zárodkem problémů.
Známe to asi všichni, když vpředu jedoucí vůz za povětrnostní situace, která neodpovídá zákonu, rozsvítí zadní mlhovky a všichni, kdo jedou za tímto automobilem, mají doslova vypálené oči. Nic a nikdo takového řidiče nepřesvědčí, že podle něj není mlha. K situacím, kdy bychom rovněž neměli, kromě výjimek, používat mlhovky, patří jízda v obci, nebo stojíme-li v koloně a posouváme se krok za krokem.
Britská pojišťovací společnost Swiftcover uvádí, že vinou nesprávného používání mlhovek docházelo v minulosti, před změnami, ve Velké Británii k desítkám až ke stovkám tisíc dopravních nehod ročně. Je to dáno tím, že mlhovky mají podobnou intenzitu jako dálková světla. Jinak řečeno, snadno jiné oslní.
Jak se tedy v praxi chovat za volantem a kdy zapnout mlhovky? Má se za to, že jakmile nerozeznáváte koncová světla vozu před vámi, je na místě zapnout zadní mlhovku. Přední pak použít můžete, ale není to vaší povinností.
Český zákon není v této otázce nijak konkrétní a navíc vůbec nezodpovídá otázku, jak rychle bychom měli jet za mlhy, kdy jsme rozsvítili zadní mlhové světlo. Opět, rady odborníků hovoří o tom, že je za mlhy rozumné dodržovat vzdálenost odpovídající v metrech rychlosti vozidla. Tedy, pokud jede automobil rychlostí 80 km/h, měl by udržovat vzdálenost od vozu vpředu 80 metrů.
Doba „mlhavá“ už nastoupila na české silnice a přestože, či spíše právě proto, že nemáme tak jednoznačná pravidla jako u našich západních sousedů, je na místě mimořádná obezřetnost při jízdě za zhoršených podmínek. Zároveň je důležité držet se pravidla, že stejně jako za odpovídající situace mlhovky zapínáme, při změně počasí je nutné opět je vypnout.
Peugeot možná konečně postaví supersport! Vrátí se do Le Mans v nové třídě
Výrazné snížení nákladů, které přináší nové pravidlo Hypercar, a potvrzení rozhodnutí o elektrifikaci pohonů, což umožní angažování vozů vybavených hybridní technologií, vedly výkonný výbor skupiny PSA ke schválení účasti značky Peugeot v šampionátu FIA WEC v roce 2022. Ke schválení návrhu vedl i fakt, že marketingová strategie zapojení značky Peugeot do šampionátu odpovídá standardům skupiny PSA. Podrobnosti tohoto sportovního projektu budou upřesněny začátkem roku 2020.
„Jsem nadšený a motivovaný novým projektem, který zmobilizuje naše týmy specializované na motoristický sport a umožní využití jejich schopností. Jsem přesvědčený, že s touto novou výzvou opět předvedou své úsilí a obrovskou touhu vyhrávat. Specialisté naší divize získali mnoho zkušeností v šampionátech FIA a i díky tomu budou i nadále podávat ty nejlepší výkony, aby naše posádky, financované značkami skupiny, dovedli k vítězství,“ nechal se slyšet Jean Marc Finot, ředitel divize PSA Motorsport.
Značka Peugeot vždy kladla vášeň pro motoristický sport do centra svých aktivit a upevňovala image značky četnými tituly z legendárních závodů a mistrovství. Vývoj šampionátu WEC dnes směřuje k přechodu na nové zdroje energií, tedy cestou elektrifikace, kterou právě prochází i modelová řada.
„Brzy uvedeme na trh nové produkty včetně sportovních elektrických vozů o vysokém výkonu, jak jsme nedávno naznačili konceptem 508 Peugeot Sport Engineered, který vyvinula divize PSA Motorsport. V souvislosti s těmito aktivitami zní nový slogan MOTION & e-MOTION v duchu značky Peugeot víc než kdykoli předtím,“ prohlásil Jean Philippe Imparato, ředitel značky Peugeot.
V souvislosti s návratem Peugeotu do 24 hodin Le Mans je také zajímavá skutečnost, že se ve třídě Hypercar utkají vozidla, která budou vycházet z produkčních modelů. Pravidla udávají, že každý výrobce potom musí pustit na trh minimálně 20 totožných vozidel se silniční homologací. Znamenalo by to tedy, že by Peugeot mohl konečně postavit skutečný supersport!
Hyundai plánuje čistou mobilitu. Do konce roku 2020 bude 75 % vozů elektrických
V rámci naplňování vize čisté mobility bude ke konci roku 2020 75 % vozů Hyundai dostupných v elektrifikované verzi. Ambiciózní plán rovněž počítá s tím, že v globálním měřítku do roku 2025 postupně rozšíří elektrifikované portfolio a to o 44 modelů. Do mobility budoucnosti bude Hyundai investovat i nadále a do roku 2025 se bude jednat o více než 35 miliard EUR.
Stěžejní část vývoje e-mobility značky Hyundai probíhá v hlavním výzkumném a vývojovém středisku v Koreji. Přesto je výrazně ovlivněn evropským výzkumem a finální podoba sbírá řadu ocenění. Německá organizace ADAC např. ohodnotila IONIQ Electric jako nejčistší evropský vůz a zároveň získal nejvyšší hodnocení za mimořádnou hospodárnost. V minulém roce značka Hyundai získala zároveň nejvyšší hodnocení „Leadership A“ v kategorii Změna klimatu od světové organizace CDP (Carbon Disclosure Project).
Kromě výroby a produkce Mild-Hybrid 48 V (MHEV), Hybrid (HEV), Plug-in Hybrid (PHEV), bateriový (EV) a vodíkový palivový článek (FCEV) pro vlastní vozidla Hyundai zároveň rozšířil svou roli a je schopen poskytovat technologii budoucí mobility i dalším výrobcům.
Na letošním CES veletrhu Hyundai odhalil novou specializovanou platformu EV s názvem E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která nabízí flexibilní kapacitu akumulátoru a která se může využít napříč všemi vozy jednotlivých segmentů. Vysokonapěťový systém zkrátí dobu nabíjení a mezinárodní standard 400kW nabíjení zrychlí. Z této platformy vychází také koncept 45, který byl odhalen na motoristickém autosalonu ve Frankfurtu, kde reprezentoval budoucí směřování značky v rámci e-mobility.
Značka Hyundai nesází pouze na elektromobilitu, ale je průkopníkem v rámci vodíkové mobility. V roce 2013 uvedla první sériově vyráběný elektromobil s pohonem na vodíkový palivový článek (FCEV). V loňském roce představila druhou generaci NEXO, který má oproti standardním
elektromobilům řadu výhod. Jedná se luxusní vůz s unikátní technologií a oproti elektromobilům nabízí podstatné výhody jako rychlost doplnění paliva do 5 minut, větší dojezd než jakýkoliv elektromobil na trhu (ďábelských 666 km) a vzduch, který z vozu vychází je dokonce ještě čistší než ten, který nasává.
Tento vůz byl rovněž jako první vodíkový elektromobil podroben testům nezávislé organizace Euro NCAP (v roce 2018), získal nejvyšší možné hodnocení 5 hvězdiček a zároveň se stal nejbezpečnějším vozem v kategorii velkých SUV. V současné době patří Hyundai více než 70 % podíl na evropském trhu s vozy poháněnými palivovým článkem a kromě toho se skupina Hyundai Motor Group zavázala investovat do technologie palivových článků do roku 2030 6,7 miliard eur, aby vyrobila 700 000 jednotek systémů palivových článků, včetně 500 000 jednotek pro FCEV.
V celé EU je nyní více než 500 těchto osobních aut, z čehož 200 jezdí jako taxíky v Paříži. Hyundai navíc do roku 2025 dodá 1 600 nákladních vozů s vodíkovým pohonem do Švýcarska.
Hyundai na českém trhu dlouhodobě rozšiřuje své portfolio o modely s nízkými a nulovými emisemi a mezi poslední novinky patří KONA Hybrid či modernizované modely IONIQ. Důležitým modelem je také elektromobil KONA Electric, který kombinuje špičkový dojezd 449 km na jedno nabití a komfort SUV. Tímto již v roce 2018 prakticky zbořil hranice mezi konvenční a elektrickou mobilitou. Zvítězil v celé řadě testů reálného dojezdu a v roce 2018 u nás získal titul „Zelené auto roku“.
Modelovou řadu IONIQ Hyundai uvedl na trh již v roce 2016. Ta jako vůbec první na světě poskytla v jedné karosářské variantě výběr všech důležitých elektrifikovaných pohonů a více než 60 000 prodanými vozy se stala důležitým pilířem modelové palety značky Hyundai. Modernizovaná řada IONIQ, která byla uvedena v září 2019 je vybavena vyspělými službami Blue Link® v oblasti konektivity, souborem asistenčních systémů a prvků aktivní bezpečnosti SmartSense™ a nejmodernějšími funkcemi informačních a zábavních systémů. Navíc byl vylepšen také jeho vnější a vnitřní design. Řidiče nového modelu IONIQ Electric navíc potěší o 36 % větší kapacita pro ukládání elektrické energie (nyní 38,3 kWh) díky modernizované sadě akumulátorů.
V říjnu značka Hyundai prodala nejvíce elektrifikovaných vozů na českém trhu. Letos jich značka prodala celkem 128 a ve srovnání s minulým rokem se tak jedná o 94% nárůst.
Test Ford Mustang GT 5.0: Filmová superstar
Slunce zvolna zapadá za obzor, když znovu usedám za volant nejnovější verze legendárního amerického pony caru, který se postupem několika desetiletí transformoval na opravdový muscle car. Stisknutím startovacího tlačítka zapínám zapalování a nejprve v infotainmentu SYNC 3 procházím režimy aktivní výfukové klapky. „Závodní trať“, to je nastavení, bez něhož tento motor nikdy neuvádím do chodu. Čeština v americkém autě vypadá trochu zvláštně, ale nejnovější generace Mustangu je tou první, která oficiálně vstoupila na evropský trh, takže se musí přizpůsobit.
Malá zelená kontrolka na startovacím tlačítku zběsile bliká a prosí, abych konečně probudil spící bestii. Výfuk se čtyřmi koncovkami je naplno otevřený, a protože sedím v autě s automatem, šlapu na brzdu a mačkám žadonící startovací tlačítko. Startér několikrát otočí motorem, který při nastartování hlasitě zahřmí a upozorní na sebe přihlížející v nejbližším okolí. Když jsem do černého Mustangu GT přesedal z nápadného oranžového BMW i8 Roadster, myslel jsem si, že bude diskrétní, ale není. Spletl jsem se, protože přitahuje pozornost skoro stejně.
Zdroj: Autoweb.czŘíká se, že prvním americkým sportovním autem je Chevrolet Corvette, ale Ford Mustang je bezpochyby tím nejvíce ikonickým americkým sporťákem. Mustang je ztělesněním amerického snu, protože je autem, jehož úspěchu před uvedením na trh v roce 1964 věřilo jen několik nadšených inženýrů a manažerů Fordu. Od šedesátých let je Mustang čtyřkolovou superstar. Kamkoliv s ním přijedete, poutá pozornost dětí i dospělých. V Čechách se Mustang proslavil v rukou amerických filmových hrdinů, kteří jej používali při boji za spravedlnost, ale i proti ní. Filmový hrdina, který neřídil Mustanga, jako by neexistoval.
Nelze si nevšimnout, že dunící Mustang se stal středem pozornosti. Důležitý podíl na tom má tajemný vzhled, se kterým vypadá, jako by patřil drsňákovi z amerického akčního filmu. Surově vyhlížející fastback s hrozivou přídí, dlouhou kapotou a ostře tvarovanou širokou zádí nese tajemný černý lak, který je doplněn černými koly. Když tohle kupé v noci zaparkujete v neosvětleném zákoutí, někdo ho tam uvidí jen stěží. Mustangu nevadí být středem pozornosti a nepochybuji o tom, že si to užívá, ale mám pocit, že je nejvhodnější chvíle konečně vyrazit na další projížďku.
Zdroj: Autoweb.czMinulost Fordu Mustang ale není jen o úspěchu, protože už po skončení výroby původního modelu ze šedesátých let přišlo několik generací, kdy Mustang nedokázal být lepší. Skutečné znovuzrození zdivočelého hřebce nastalo až v roce 2005, kdy Ford upustil od nezajímavých tvarů a upoutal pozornost zákazníků zdařilým retro designem. Kdysi jsem mohl vyzkoušet prvního Mustanga 21. století, ve speciální verzi Bullitt, ale za návykovým zvukem osmiválce se skrývaly nepříliš oslnivé jízdní vlastnosti. Moderní Mustang je úplným opakem, protože z něj mám pocit, že je nefalšovanou nutností pro všechny benzínové nadšence.
Mustang s nejnovější generací prošel výraznými změnami, které jsou vidět už v interiéru. Základní rysy palubní desky, pohodlná sedadla a interiér provoněný kůží zůstaly při starém, ale nelze přehlédnout nový digitální přístrojový štít. Moderní řešení nahradilo typickou dvojici hlubokých tubusů, v nichž byly umístěny přístroje. S nimi zmizel i proslulý rychloměr s nápisem Ground Speed, který odkazoval na inspiraci druhoválečným stíhacím letounem North American P-51 Mustang. Letectvím jsou inspirovány i hliníkové páčky sloužící jako přepínače jízdních režimů a jízdní stabilizace. Ne, ačkoli se to ze slavných emblémů může zdát, Mustang se neinspiroval koňmi, nýbrž vojenským letadlem.
Zdroj: Autoweb.czPokud se Mustang něčím inspiroval u divokého plemene koní, tak určitě charakterem. Bijícím srdcem je masivní atmosférický pětilitrový vidlicový osmiválec o 450 koních a 527 newtonmetrech. Motor má obrovskou sílu, ochotně se vytáčí a vyvíjí omračující dynamiku, ale tím nejlepším je jeho zvuk. Zlověstné dunění se postupným gradováním otáček mění na hlasité agresivní burácení. Současný Mustang GT je muscle car ze staré školy, ale netrvá mi dlouho, abych zjistil, že následuje trend moderních hybridních aut. Soundtrack osmiválce totiž zní, jako kdyby nejraději běžel na směs nekvalitního benzínu a krve jednorožce.
S hlasitým zvukovým projevem vyniká odhlučnění interiéru. Při jízdě s maximálně otevřeným výfukem je v interiéru relativně ticho oproti tomu, co je slyšet v hlučném prostředí venku. Chvílemi dokonce přemýšlím nad tím, jestli audio Bang & Olufsen nebyly zbytečně vyhozené peníze, protože nemá využití. Rozhodně neumí zahrát lépe, než pětilitr. Aby osmiválcový Mustang neotravoval hlasitými starty, inženýři jej vybavili tichým režimem, u něhož lze nastavit rozmezí časů, kdy se bude automaticky aktivovat. Z Mustangu se může stát tichošlápek.
Zdroj: Autoweb.czFord dává majitelům možnost, aby neobtěžovali spící sousedy „hlukem“, ale ruku na srdce.. Když si váš soused koupí Ford Mustang, přičemž v dnešní zvrácené a ekologicky zaměřené době upřednostní plnotučný vidliválec před čtyřválcovým EcoBoostem, měli byste na něj být hrdí a nemělo by vám vadit, že občas budete sedět na posteli ve tři ráno, zatímco on bude vstávat brzo, aby stihl letadlo. Proč? Rozhodl se nést těžké břemeno, aby mohl dát ochutnat zvuk svobody ostatním lidem dříve, než se eko šílenci a podobná sebranka zaslouží o vymření americké tradice.
Slyšeli jste o historce z tiskové konference při představení Chevroletu Camaro v roce 1966? Když se novináři ptali, co znamená jméno „Camaro“, produktový manažer značky jim odpověděl, že jde o zvířátko, které požírá mustangy. Časy se mění, a přestože obě automobilky svádí nepřetržitý konkurenční boj, tak zároveň spolupracují. Ford Mustang GT se vyrábí s šestistupňovým manuálem, nebo desetistupňovým automatem, který Ford vyvinul ve spolupráci s General Motors (nachází se v Chevroletu Camaro ZL1).
Zdroj: Autoweb.czDesetistupňová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem má bohužel více proti, než pro. Ačkoli široký rozsah rychlostních stupňů umožňuje kratší zpřevodování a brutální akceleraci, nastavení převodovky nefunguje nejlépe. Převodovka si hraje s náhodnými čísly a jen těžko se odhaduje, na kterou rychlost zrovna jedete. Na akceleraci funguje výborně, protože když zadupnete plyn do podlahy, převodovka z kouzelného pytlíčku kvaltů vytáhne ten nejvhodnější a Mustang vypálí vpřed, ale když jedete po městě, převodovka občas řadí nahoru a dolu podle polohy plynu a nemůže si vybrat.
Naštěstí jí pomáhá silný osmiválec, který se často převaluje okolo volnoběhu a je mu jedno, jaká rychlost je zařazena, protože má tolik točivého momentu, že nikdy nemůže být podtočený. Automatická převodovka Mustangu GT bohužel nedosahuje kvalit měničových automatů od ZF, u kterých málokdy zpozorujete, že zrovna řadí. Převodovka Mustangu je občas hrubá a trochu kope. Oproti rychlým německým skříním se mi ale líbí, že se jde o typický americký pomalý automat, který je hladký na rozjezd a skvělý při ležérním tempu jízdy, protože umocňuje pocit spícího výkonu, ale netrpí ztrátami hnací síly.
Zdroj: Autoweb.czNejvětší mezigenerační změnou mezi minulým a současným Mustangem je nezávislé zavěšení. Když Ford v roce 2014 oficiálně představil šestou generaci, uvedl, že nová platforma konečně používá nezávislé zavěšení všech kol. Negativní vlastností minulých Mustangů byla kousavá tuhá zadní náprava, která byla nahrazena víceprvkovým zavěšením, jež výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti. Skvělým jízdním vlastnostem napomáhá adaptivní podvozek MagneRide, který Mustang GT dostal při modernizaci pro modelový rok 2018.
Podvozek MagneRide byl dříve určený pouze americkým verzím Shelby GT350 a G350R, ale při modernizaci se dostal rovněž do běžného modelu. Přestože je podvozek tuhý, napomáhá rychlým průjezdům zatáček a potlačuje náklony karoserie, je překvapivě pohodlný. Kdyby Mustang vyráběli Evropané, určitě by na něj dali dvacetipalcová kola, ale Američané zvolili menší devatenáctky s vyšším profilem pneumatik, které dokáží utlumit drobné nerovnosti, ale protože jde o sportovní obutí Michelin, mají silnou přilnavost.
Zdroj: Autoweb.czŘízení je hodně strmé, ale má mírnou vůli ve středové poloze, takže umožňuje citlivé zacházení při jízdě v přímém směru. Vzpomínám si na doby, kdy Američané byli kritizováni za to, že neumí vyrábět pořádná auta, ale mám pocit, že jsou v současnosti jediní, kdo vyrábí opravdová řidičská auta. Pohotovostní hmotnost Mustangu GT se blíží dvěma tunám, ale je překvapivě obratný, požírá zatáčky, je radostně přetáčivý a driftuje na požádání, k čemuž stačí razantnější sešlápnutí plynu. Když to někde přeženete, situaci zachrání hodně silné brzdy Brembo.
Ford Mustang GT 5.0 je dokonalou ukázkou rozdílnosti americké a evropské automobilové produkce. Zatímco Evropané se snaží o zelenější auta, Američané vyrábí nenažrané osmiválce. Současný Mustang GT je sportovním autem, které se nezastaví před ničím. Je nekompromisní, protože si z přísných emisních limitů dělá srandu, ale zároveň je použitelný pro každý den. Oproti evropským standardům nelze popřít jeho dílenskou občasnou jednoduchost, protože například při zapnutí ventilace sedadel je větrání slyšitelné, ale kdo jiný vám na evropském trhu nabídne tolik charakteru za cenu do dvou milionů korun? Nikdo. Pětilitrový Mustang emocemi a charakterem doslova přetéká.
A ten sobotní večer strávený za jeho volantem? Určitě ho řadím k těm nezapomenutelným, protože projížďka za doprovodu dunění amerického osmiválce a soundtracku mého oblíbeného filmu Drive zkrátka nemá konkurenci..
Reportáž: Prohlédli jsme si nejrychlejší vůz světa v Coventry Transport Museum
Jaguar E-Type je opravdu neskutečně nádherný vůz a vidět jej na vlastní oči je pro mne vždycky takový malý svátek. V Coventry Transport Museum si jej ale můžete prohlédnout ještě před kasou, a v ten moment vám dojde, že tady opravdu uvidíte ještě podstatně zajímavější kousky. Již od počátku průmyslové revoluce platilo Coventry za město do velké míry zaměřené na výrobu – zprvu šlo o výrobu hodin a hodinek. Později toto průmyslové odvětví začalo upadat, hlavně díky švýcarské konkurenci, a mnoho výrobců se tak muselo zaměřit trochu jiným směrem.
V mnoha případech to znamenalo výrobu jízdních kol a koncem 19. století bylo Coventry považováno za britské centrum výroby bicyklů. S nástupem spalovacích motorů se pak výroba postupně přeorientovala na motocykly a automobily. V roce 1896 byla právě v Coventry založena automobilka Daimler a o dva roky později z jejích bran vyjely vůbec první britské vozy. Krátce na to začaly vznikat další automobilky – třeba Hubmler, Standard či Rover. V letech před druhou světovou válkou automobilový průmysl v Coventry doslova bujel a městu se již tehdy začalo přezdívat Britský Detroit.
To se však městu stalo během válečných let osudným. Němci se na Coventry během náletu v noci z 14. na 15. listopadu zaměřili s jasným cílem oslabit výrobní schopnosti Británie. Zničeno či poškozeno bylo na 4000 domů a tři čtvrtiny továren. V samotném centru města zůstal stát pouze jediný dům a věž historické katedrály s kouskem obvodové zdi. Coventry bylo jedním z měst, které německé nálety poškodily nejvíce.
Konec druhé světové války ale znamenal pro město obnovu podle tzv. Gibsonova plánu. Do oblasti začaly proudit peníze na obnovu a již roku 1950 v oblasti působilo 12 automobilek. V následujících letech zažíval automobilový průmysl v městě doslova ohromný boom pokračující až do 70. let, kdy britský automobilový průmysl postihla krize, ze které se již výroba ve městě nevzpamatovala. Výroba vozů v Coventry postupně skomírala až do roku 2006, kdy zde jako poslední ukončila výrobu automobilka Peugeot.
Během historie zanechalo na území Coventry svou stopu více než padesát výrobců automobilů a motorek, místní Coventry Transport Museum má tudíž opravdu z čeho čerpat. Expozice v muzeu provádí návštěvníka jednotlivými historickými obdobími od zavedené výroby bicyklů, přes nově se rodící průmyslové odvětví motorových vozidel, válečné útrapy a poválečný rozmach až po krizi a stávky v 70. letech a následný postupný úpadek výroby.
To vše se v muzeu snaží demonstrovat nejen tehdy vyráběnými vozy, ale také dobovou atmosférou a je nutno přiznat, že to skutečně funguje. Výborná je například pasáž demonstrující život v době německých náletů, kde se za zvuku sirén a dopadajících bomb můžete projít rozbombardovanou uličkou a prohlédnout si drobný úkryt. Kousek dále zase můžete posedět v zasedačce a poslechnout si drásavé diskuse s předáky stávkujících odborů.
Vystavená auta jsou skutečně zajímavá. Hned po prvních pár metrech narazíte na první Britský vůz Dailmer Phaeton z roku 1898 a postupně se dostanete třeba k elektrickému Mini Countryman z roku 1964, nikdy nerealizovanému konceptu sportovního vozu Bitter Tasco, či k podivnému elektrickému šlapacímu vozítku Sinclair C5, se kterým se sir Clive Sinclair neúspěšně pokusil o revoluci v individuální dopravě.
Jeden exponát ale všechny ostatní vozy naprosto zastiňuje. Na samotném konci prohlídky je sekce rychlostních rekordů, kde si můžete prohlédnout dva dosud nejrychlejší vozy planety – Thrust 2 a jeho následovníka Thrust SSC, který jako první a zatím jediné pozemní vozidlo překonal rychlost zvuku. V přítomnosti vozu, za jehož volantem Andy Green překonal 15. října 1997 na solných pláních Black Rock Dessert pokořil rychlost 1227,986 km/h, mne jímá až posvátná úcta. Ta věc je obrovská. S délkou 16,5m a šířkou 3,7m více než cokoliv jiného připomíná stihačku bez křídel. Zadní křídlo vozu je v takové výšce, že pod ním s rezervou projdu a krytem motoru bych se pohodlně proplazil. V muzeu vedle SSC pro porovnání postavili klasický Mini Cooper, který se zcela ztratí v zákrytu za jedním z motorů.
Celá galerie 4Ostatně dvojice tryskových motorů Rolls-Royce Spey 205 společně vyprodukovala během rekordní jízdy tah 223 kN – ekvivalent výkonu je zhruba 102 tisíc koní. Barva na bocích vozu je opálená, trysky poblíž trupu ji z vozů během rekordní jízdy opálily / servaly. Za vteřinu dokázaly motory spálit 18 litrů paliva – v přepočtu měl Thrust SSC spotřebu 5500 l na 100 km. Rychlosti 160 km/h dosál za 4 vteřiny a na 1000 km/h se dokázal rozjet za 16 vteřin. I v dnešní době najdeme v nabídce automobily, které za tu dobu nedokáží rozjet ani na stovku.
Pneumatiky na kolech byste hledali marně. Kola o velikosti 34“ se otáčela rychlostí 8500 otáček za minutu. Radiální zrychlení na ráfku překonávalo 35 tisíc G – to by nevydržela žádná pneumatika, proto jsou kola vyrobená z vysokojakostního leteckého hliníku. Každé z nich váží 160 kg.
Thrust SSC je naprosto neskutečným a jedinečným strojem a je úžasné jej vidět na vlastní oči. Celá expozice je navíc doplněná simulátorem, nebo chcete-li 4D kinem, ve kterém si můžete prohlédnout simulaci rekordní jízdy na zběsile se škubající se sedačce. Není to sice dokonalé a po chvíli jde poznat, že nejde o skutečný kamerový záznam z rekordu, ale počítačovou simulaci, je to ale zajímavý zážitkový doplněk ke skutečně výborné expozici.
Coventry Transport Museum prostě nezklamalo. Ohromné množství exponátů skvěle představuje průmyslovou historii celé oblasti a Thrust SSC je naprosto dokonalou tečkou za jednou z nejlepších možných světových muzejních sbírek.
Závod Škodovky ve Vrchlabí slaví vyrobení třímilionté převodovky DSG DQ200
V závodě Škoda Auto ve Vrchlabí, kde se vyrábějí převodovky, dnes sjela z pásu třímiliontá přímo řazená automatická převodovka DQ200. Tento milník dokládá význam vrchlabského závodu v rámci celosvětové výrobní sítě koncernu Volkswagen.
Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda Auto za výrobu a logistiku, zdůrazňuje: „Dnes jsme překonali milník 3 milionů vyrobených převodovek typu DQ200. Dokládá to, že naše převodovky jsou sedm let po uvedení na trh nadále na špičkové úrovni a žádané v celém koncernu. Současně tento úspěch působivě dokresluje vysokou technickou kompetenci našeho týmu v závodě Vrchlabí. Jsem přesvědčený, že tady v budoucnosti ještě společně dosáhneme dalších výrobních rekordů.“
Ivan Slimák, vedoucí závodu Vrchlabí, doplňuje: „Velký úspěch naší přímo řazené automatické převodovky DQ200 je nedělitelně spojen s úspěšnou transformací závodu ve Vrchlabí v roce 2012. Důsledně sázíme na technologie z oblasti průmyslu 4.0. Ty zajišťují nejvyšší možnou přesnost výroby i při komplexních výrobních operacích jako je například zakládání pístů řazení.“
Náročně konstruovaná přímo řazená automatická převodovka (DSG) typu DQ200 se montuje do řady modelů značky Škoda a dalších vozů koncernu Volkswagen. 38 procent převodovek vyrobených v závodě ve Vrchlabí najde využití ve vozech značky Škoda, 62 procent se montuje do vozů jiných značek koncernu Volkswagen. Více než polovinu všech vyrobených převodovek dodává společnost Škoda Auto do Německa, dalšími odběrateli jsou mimo jiné závody v Indii, Polsku, Rusku, Španělsku, Jihoafrické republice a v Maďarsku.
Energie sbalená na cesty: Elektromotor Volkswagenu ID.3 se vejde do sportovní tašky
Značka Volkswagen vstupuje s modelem ID.3 do nové éry mobility s elektrifikovanými pohony. Elektromotor průkopnické novinky na základě modulární platformy MEB pro elektromobily vyrábí divize Volkswagen Group Components. V porovnání s konvenčními zážehovými nebo vznětovými motory má jednodušší konstrukci, která je tak kompaktní, že se vejde dokonce do sportovní tašky. Jak funguje elektrický pohon, vyráběný v kasselském závodě divize komponentů?
Součásti elektrického pohonuKaždý elektromotor má pevný stator, v němž se otáčí rotor. Stator je tvořen cívkami s měděnými dráty. Pokud těmito cívkami protéká elektrický proud, vzniká ve statoru rotující magnetické pole, které roztáčí rotor. K otáčivému pohybu dochází na základě jednoduchého fyzikálního principu: opačné póly magnetů se přitahují, stejné se naopak odpuzují. Kromě toho rozlišujeme dva základní druhy elektrických strojů: synchronní elektromotory s permanentními magnety a asynchronní elektromotory. Synchronní elektromotor s permanentními magnety se vyznačuje silnými trvalými magnety v roli rotoru, který se synchronně otáčí společně s magnetickým polem statoru. Naopak u asynchronních elektromotorů se samotný rotor magnetizuje přívodem elektrického proudu, a proto se otáčí oproti magnetickému poli statoru se zpožděním.
Zdroj: Volkswagen Technologie laserem svařovaného vinutí a důsledně lehká konstrukceNový Volkswagen ID.3 je poháněn synchronním elektromotorem s permanentními magnety, který nese označení „APP 310“. „APP“ v něm znamená osově souběžné uspořádání elektromotoru a převodovky, číselná část označení prozrazuje maximální točivý moment 310 N.m. Důležité díly tohoto pohonu jsou vyráběny v rámci specializace i vzájemné spolupráce v různých výrobních závodech divize Volkswagen Group Components.
Výrobu rotoru a statoru zajišťuje výrobní závod v Salzgitteru. Při výrobě statoru přichází ke slovu nová technologie laserem svařovaného vinutí. U této inovativní výrobní metody jsou drážky svazků statorových plechů optimálně vyplňovány laserem svařovanými, plochými měděnými dráty. V porovnání s elektromotorem, vybaveným cívkami s navinutým měděným drátem, se tak zvyšuje točivý moment a účinnost elektrického pohonu. Maximální točivý moment je k dispozici již v nízkých otáčkách. Díky tomu postačuje k pokrytí požadovaného rozsahu rychlostí jízdy v rámci celého rozsahu otáček jednostupňová převodovka. Jak elektromotor, tak i jednostupňová převodovka jsou vyráběny v kasselském závodě. Kompletní poháněcí jednotka včetně jednostupňové převodovky je tak kompaktní, že ji lze uložit do sportovní tašky. Její hmotnost je pouhých 90 kg a v modelu ID.3 poskytuje nejvyšší výkon 150 kW (204 k).
Zdroj: Volkswagen Elektrické pohony z Kasselu pro trhy v Evropě a Severní AmericeElektromotory pro vozidla na platformě MEB, určená pro evropské a severoamerické trhy, budou vyráběny v Kasselu. Ročně je plánováno až 500 000 elektromotorů. Kasselský závod navíc úzce spolupracuje s čínským závodem Tchien-ťin, který bude souběžně vyrábět elektrické pohony pro čínský trh. Oba závody budou od roku 2023 vyrábět celkem až 1,4 milionu elektrických pohonů. Volkswagen Group Components se tak stane jedním z největších výrobců elektrických pohonů pro automobily na světě.
BMW svolává do servisů tisíce aut. Kuriózní je, že 20 let staré modely
Servisní svolávací akce se nevyhýbají žádným výrobcům. V té záplavě nových aut je snadné udělat i malou chybu, která ovšem může mít velké následky. Auta do servisů svolává jak mladoboleslavská škodovka, tak Porsche nebo dokonce Rolls-Royce.
Ten před časem svolával do servisů své první SUV, model Cullinan. Ovšem v tomto případě nešlo o žádný technicky problém. Rolls-Royce zjistil, že některé Cullinany mají o odstín tmavší zadní svítilny než jiné. Zní to úsměvně, ale prý hrozilo, že za zhoršené viditelnosti by některé zadní světlomety nemusely být dobře vidět.
Novou svolávací akci před pár dny vyhlásilo také BMW. Nejde o žádný z nových modelů, ale o řadu 3 generace E46 a řadu 5 generace E39, tedy o auta z let 1999 až 2003. Smutnou zprávou je, že nejde o žádnou prkotinu, jakou řešil Rolls-Royce. „Trojky“ a „pětky“ mají problémy s airbagy, tedy hlavně s jejich kompresory.
Problém je v tom, že airbag se může nafouknout ve chvíli, kdy nemá, což může vést k nehodě. Navíc od něj mohou odletět kovové části, kterou mohou ublížit posádce. BMW ovšem ví, že některá z takto starých aut mají už dávno vyměněné buď airbagy, nebo celé volanty. Dle odhadů se ale problém týká 66 229 aut. Pokud dostanete předvolávací dopis, počítejte s tím, že oprava v servisu zabere jen pár desítek minut a je zdarma.
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
- 6
- 7
- 8
- 9
- …
- následující ›
- poslední »