AutoWeb

Syndikovat obsah
Magazín o autech
Aktualizace: 1 hodina 16 min zpět

Peugeot 108 1.0 VTi TOP!: Palivo jenom usrkává (test spotřeby)

Út, 02/19/2019 - 14:00

Stoosmička od Peugeotu se vedle svých miniaturních rozměrů, které přijdou vhod hlavně při parkování ve městě a proplétání úzkými uličkami, vyznačuje ještě jednou skvělou vlastností – malým a úsporným motorem.

Atmosféricky plněný řadový tříválec o objemu jednoho litru absolutním výkonem neoslní jako konkurenční přeplňované jednotky o stejném objemu, které ovšem běžně nacházejí uplatnění spíš ve vozech o třídu či dvě vyšší, do malého městského auta se ovšem vyloženě hodí. Nemáte tu pocit, že vás prodejce okradl o jeden válec jako v případě downsizovaného rodinného kombíku. Tady downsizing nastal na počátku a přirozeně. Do malého auta přece malý motor patří.

Zdroj: Autoweb.cz

S atmosférickou jednotkou musíte místy hodně pracovat, což v praxi znamená vytáčení do výšin, abyste do tří spalovacích prostorů o objemu plechovky limonády dostali co největší množství vzduchu s palivem, třeba když chcete rychle vystřelit od semaforu nebo se hbitě zařadit do vedlejšího pruhu. Nicméně výkyvy ve spotřebě nejsou tak znatelné jako v případě přeplňovaných motorů. A po většinu času stejně budete plynový pedál jenom lechtat.

Spotřebu v městském provozu jsem zvlášť neměřil a místo toho vycházím z dlouhodobého průměru, jelikož tohle číslo má po najetých ? ??? km mnohem větší vypovídací hodnotu. Dlouhodobý průměr se ustáleně drží na hodnotě 6,4 litru. Důležité je podotknout, že převážně v podzimním a zimním provozu, který znamená mnoho studených startů a většinou na krátké vzdálenosti v jednotkách, maximálně nižších desítkách kilometrů. Pro motor přesně ten nejméně vhodný režim. Špatný výsledek to tedy rozhodně není.

Zdroj: Autoweb.cz

Naopak dálniční a okreskovou spotřebu bylo třeba změřit, což probíhalo s motorem zahřátým na provozní teplotu po 30 minutách jízdy po městě. Ze spotřebičů na palubě byla zapnuta klimatizace a teplota ventilace nastavena na standardních 22 stupňů. Jízda probíhala na 62 km dlouhé testovací trase dálnice D6, která vede oběma směry, takže eliminuje případné znevýhodnění trasy vlivem terénního profilu.

Aktuální povětrnostní podmínky měly následující parametry: Kurs větru 250 stupňů (tedy mírně proti a cestou nazpět do zad), rychlost větru 12 uzlů (22,22 km/h), teplota vzduchu 1 °C a rosný bod –5 °C. Nic jsem nepodcenil a zavolal si na Leteckou informační službu ruzyňského letiště.

Zdroj: Autoweb.cz

Vyšší spotřeba se může projevit při delších cestách rychlejším tempem, typicky na dálnici, pro kterou nejsou krátké převody pouze pětistupňové manuální skříně uzpůsobené. Alespoň teoreticky. Při ustálených 135 km/h, které podle GPS odpovídají 129 km/h, točí motor kolem 3 750 ot./min. V praxi se ovšem žádné tornádo v nádrži naštěstí neděje. Za těchto podmínek se motor spokojí s 6,4 l/100 km.

Na okresních silnicích s nižším rychlostním limitem potom spotřeba pochopitelně ještě klesne. Při ustálené stovce kilometrů za hodinu si motor řekne o 4,2 litru benzinu. Ovšem za předpokladu, že vůbec nepředjíždíte a vesnic je cestou pomálu. Vyloženě stylem „na klobouka“ osmdesátkou spotřeba klesne na vyloženě naftových 3,3 litru. Pro pár ušetřených deci ale budete ostatním řidičům hodně lézt na nervy.

Kategorie: Zajímavosti

Závody ve sprintu na zpomalených záběrech. Tohle často neuvidíte

Út, 02/19/2019 - 12:00

Závodění ve sprintu, ve světě známé jako „drag racing“, je mnohými automobilovými nadšenci považované za divácky nezajímavé a hlavně jednoduché jako facka. Jenže pokud zapomeneme na komické sprinty, s nimiž se v Čechách setkáváme hlavně na letištních tuningových srazech, je závodění v téhle kategorii docela věda.

Sprintování se těší velké oblibě hlavně ve Spojených státech amerických a není divu, že tam existuje mnoho profesionálních týmů, které se jej účastní. Soutěží se však účastní i amatéři, jejichž auta i přes menší zázemí dosahují výkonů o stovkách až tisících koní. S takovou silou pak závody na čtvrt míle (přibližně 402 metrů) trvají jen přibližně 5 až 10 vteřin a jsou řidičsky extrémně náročné.

Během tohoto krátkého okamžiku se s autem odehrávají věci, které většina diváků jen těžko postřehne. Nadšenci z 1320video se rozhodli sestříhat kompilaci zpomalených záběrů, na nichž je krásně vidět chování auta při ostré akceleraci. Nejčastěji se pak jedná o shrnuté pneumatiky hnací nápravy, jejichž konstrukce se hroutí pod masivním točivým momentem.

Kategorie: Zajímavosti

Průzkum trhu: Chceme auta se silnějším motorem, automat mají raději muži

Út, 02/19/2019 - 10:00

Ženy i muži mají z logiky věci různý pohled na život, v případě aut se ale stále více potkávají v názorech. Ženy totiž stejně jako muži upřednostňují silnější motory. Muži ale častěji vybírají vozy v dieselu a více využívají komfortních prvků výbavy, ať už jde o automatickou převodovku, tempomat či vyhřívané sedačky.

Ženy jsou více věrné manuální převodovce v benzínu a více hledí na bezpečnostní prvky a to, k čemu automobil potřebují. Pro rodinu volí vozy s větším zavazadlovým prostorem a isofixy, jako svobodné naopak častěji zvolí menší vůz. Vyplynulo to ze statistiky prodeje největšího prodejce ojetých automobilů AAA AUTO.

„Dnešní moderní doba postupně maže rozdíly v preferencích prvků výbavy, které preferují ženy nebo muži. Zatímco pět let zpátky ještě ženy upřednostňovaly malé vozy v motorizaci 1,2 litru, dnes volí stejně jako muži nejčastěji dvoulitrové motory. Rozdíly tu jsou ale stále. Muži více využívají komfortních prvků výbavy, ženy hledí na bezpečnost a praktické využití,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, kam patří značka AAA AUTO.

Automatická převodovka je spíše výsadou mužů, u kterých se za posledních 5 let zájem téměř zdvojnásobil. U žen byl nárůst jen třetinový. Něžnější pohlaví preferuje mladší vozy s nižším nájezdem, což ještě pět let zpátky bylo naopak.

V popularitě značek jednoznačně vede u mužů i žen Škodovka. Muži volí v 13% model Octavia, u žen vede s 11% Fabia. 50,1 % mužů preferuje vůz v dieselu a 49,6 % v benzínu. Ženy naopak upřednostňují z 59,8 % benzín a v posledních několika měsících se více zajímají i o alternativní pohony, protože v případě menších automobilů jsou šetrnější při popojíždění po městě. V případě karoserie vedou u mužů kombi (31 %), hatchback (29 %) a MPV (12 %), u žen pak hatchback (41 %), kombi (24 %) a SUV (14 %).

Kategorie: Zajímavosti

Lamborghini Urus jako drsný pick-up vypadá úžasně. Tohle musíte vyrobit!

Út, 02/19/2019 - 08:00

Na Lamborghini Urus se dá nahlížet různě. Někteří jej považují za první supersportovní SUV a pějí na něj chvalozpěvy, jiní Urus považují za ústupek trhu, který v portfoliu značky vyrábějící nejdrsnější supersporty nemá co pohledávat.

Té druhé skupině by možná mohl trochu vylepšit náladu render estonského grafika Raina Priska, který Lamborghini Urus proměnil v opravdu tvrďácký pick-up. S jediným párem dveří se tahle vizualizace vlastně dost přibližuje klasickým Lamborghini, jen ten motor stále není na správném místě.

Kategorie: Zajímavosti

Naučit mámu driftovat? V ostrém bavoráku žádný problém

Út, 02/19/2019 - 06:00

Seznamte se s britským novinářem Matem Watsonem, na kterém je nejzajímavější jeho maminka. Sedmdesátiletá dáma sice na první pohled vypadá, že o víkendech plete a peče bábovku, ale zdání klame. Matova maminka si užívá života, a hlavně se od svého syna čas od času nechá uvrtat do hodně zajímavých automobilových aktivit. A ne, jízdu do obchodního centra za slevami tím fakt nemyslíme. Tahle dáma by vám totiž třeba na sprintu natrhla zadek. A to jako fakt.

Ale dnes nebudeme řešit její úspěchy na sprintech, ale její pokusy o drifty. Mat se totiž rozhodl, že ji naučí driftovat. Nejprve ji v BMW M2 Competition ukázal, co od ní chce. Přiznáváme, že nám ji chvilku bylo líto, protože nevypadalo, že jí je úplně dobře. Ale přiznáme se, že ani nám občas na sedadle spolujezdce nebývá nejlépe. Místo za volantem je mnohem lepší.

Dokonce se v první chvíli vyjádřila, že byla k smrti vyděšená. Když ji Mat oznámil, že teď je řada na ni, chvíli byla zaseklá a následně řekla, že si nemyslí, že je to dobrý nápad, protože jí to určitě nepůjde, tudíž to bude nudná podívaná. A víte co? Moc se spletla! Mat ji posadil do BMW M4 Competition, které má automatickou převodovku, takže je pro ni příjemnější a vedle ní usadil profesionálního učitele driftování. První, co se musela naučit, byly donuty.

A víte, vy co, jakkoliv to vypadá jako hloupé točení se dokola, není to tak. Chvilku ji tak trvalo, než pochopila, co se od ní žádá, ale během pár minut ukázala lepší donuty než zvládá většina mladých kluků ve starých BMW. A navíc se u toho na konci tvářila jako starý mazák. K driftu má už jen kousek a něco nám říká, že to bude po donutech další krok. Hezká práce!

Kategorie: Zajímavosti

Audi znovu vyrazilo na kopec, namísto skoků (ne)byl na pořadu dne sjezd

Út, 02/19/2019 - 05:30

Pamětníci a příznivci značky si možná pamatují, jak v roce 1986 vyjelo Audi na skokanský můstek s modelem 100, aby prezentovalo výhody pohonu quattro. Později došlo k podobným počinům a ten posladní lze také zařadit mezi zimní kratochvíle, nicméně namísto skokanského můstku se musíme přesunout na sjezdovku. I když směr je, podle očekávání opačný, než říká logika lyžařského sportu.

Značka Audi totiž vyslala na konci ledna technický prototyp svého prvního elektricky poháněného SUV na legendární sjezdovku Streif, kde v tradičním závodě ve sjezdovém lyžování „Hahnenkamm-Rennen“ bojují o vítězství nejlepší lyžaři světa. Úsek „Mausefalle“, který je se sklonem 85 procent nejstrmější částí ohromující sjezdovky, vyjel nahoru speciálně vybavený prototyp Audi e-tron.

„Již v uplynulém roce jsme extrémními akcemi s modelem Audi e-tron ukázali, jak se elektrické SUV osvědčuje ve zkouškách ohněm. Prototyp Audi e-tron zvládl největší výzvy na Pikes Peaku, na solné pláni v Namibii nebo v berlínské vysokonapěťové zkušebně,“ říká Peter Oberndorfer, vedoucí komunikace v oblasti produkt a technologie. „Při senzačním výjezdu po ,Mausefalle‘ jsme znovu zkoumali limity a ukázali, co je technicky realizovatelné s technologií quattro v elektromobilu.“

„Mausefalle“ je se sklonem až 85 procent nejstrmějším úsekem proslulé sjezdovky Streif v Kitzbühelu. Pro jeho zdolání využil technický prototyp Audi e-tron speciální pohon quattro se dvěma elektromotory na zadní nápravě a jedním elektromotorem na přední nápravě. Technický prototyp díky tomu dosahuje celkového nejvyššího výkonu až 370 kW a točivého momentu na kolech 8920 N.m. Tím byl zaručen dostatečný výkon pro mimořádné stoupání. Technici Audi navíc přizpůsobili speciálním podmínkám na sjezdovce Streif software pro řízení točivého momentu a rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. Potřebnou adhezi na sněhu a ledu zajistily 19″ pneumatiky s hroty, které byly vyrobeny speciálně pro tuto zkušební jízdu.

Kategorie: Zajímavosti

Honda odhaluje interiér modelu Urban EV Concept. Má „televize“ větší než Mercedes

Po, 02/18/2019 - 14:00

Provedení interiéru má za cíl vytvořit vřelou a příjemnou atmosféru a je inspirováno modelem Urban EV Concept, který byl představen na frankfurtském autosalonu v roce 2017.

Na fotografii je patrné místo řidiče, kterému dominuje přístrojová deska na celou šířku vozu s čistými designovými prvky a intuitivní technologií zaměřenou na podporu uživatele.

Prototyp elektromobilu bude představen 5. března 2019 na ženevském autosalonu.

Zdroj: Honda
Kategorie: Zajímavosti

Každý třetí majitel psa jej nechává v autě na volno. Ohrožuje sebe i ostatní účastníky provozu

Po, 02/18/2019 - 12:00

Nový průzkum, realizovaný na objednávku Fordu, ukázal, že 32 procent řidičů, kteří mají psa, ho v autě nechává na volno. V mnoha zemích přitom zákon vyžaduje, aby bylo zvíře při převozu v autě zabezpečeno. Je to bezpečnější nejen pro samotná zvířata, ale i pro osádku vozu a další účastníky provozu.

Konstruktér Fordu Rene Berns myslel při navrhování nového Focusu kombi na svého tříletého australského ovčáka Emila a přispěl díky tomu ke vzniku automobilu, v němž mohou zvířata cestovat bezpečněji. Do nového Focusu kombi se vejde i ta největší přepravka na psy, jaká je na trhu k dostání. Může v něm pohodlně cestovat třeba irský vlkodav, patřící mezi nejvyšší psí plemena.

Z respondentů, kteří v průzkumu přiznali, že psy v autě nezabezpečují, uvedlo 32 procent jako důvod, že zvířatům se to nelíbí; 31 procent to na kratších cestách nepovažuje za nutné a 14 procent nemá na psí přepravku v autě místo.

Šestadvacet procent z řidičů, kteří vozí zvíře na volno, připustilo, že pes někdy vystrkuje hlavu z okna. Některým se už stalo, že pes z okna vyskočil, což v několika případech vedlo k jeho zranění nebo k smrti. Lidé se přiznali i k tomu, že kvůli psovi v autě bourali, že jim pes zapnul blinkry, překážel ve výhledu či pokousal spolucestující.

Převoz nezabezpečeného zvířete může být pro pojišťovnu důvodem ke krácení či odmítnutí plnění v případě nehody. Při nárazu v rychlosti 40 km/h je nezabezpečené zvíře mrštěno vpřed takovou silou, že se jeho hmotnost zvětší až čtyřicetkrát.

Všechny tyto informace jsou přitom mimořádně zajímavé i pro české motoristy. Statistiky totiž ukazují, že Češi jsou jednoznačně národem pejskařů. Údaje z internetového statistického serveruwww.statista.com potvrzují, že Česká republika je v procentu domácností vlastnících alespoň jednoho psa na druhém místě v Evropě (Rumunsko 46 procent, Česká republika 41 procent, Polsko 38 procent).

Zdroj: Ford

Je přitom zajímavé, že třeba naši německy mluvící sousedé si na psy příliš nepotrpí. V Německu je pes členem jen 18 procent domácností a v Rakousku, které celou statistiku uzavírá, dokonce pouhých 12 procent.

Rene se svým týmem, jenž sídlí v Kolíně nad Rýnem, navrhl tři opatření, která zvětšila využitelný prostor v zádi Focusu kombi: stlačení pěnové vrstvy stropní výplně, úpravu délky šroubů držících závěsy pátých dveří a změnu tvaru vstupního otvoru.

Prohlédněte si fotogalerii
Celá galerie 3
Kategorie: Zajímavosti

Goodyear představuje novou řadu pneu Eagle F1 SuperSport pro silnici i okruhy

Po, 02/18/2019 - 10:00
  • Nová řada přináší tři různé typy pneumatik s označením SuperSport, SuperSport R a SuperSport RS
  • Nové technologie umožnily podstatné zlepšení brzdné dráhy a rychlosti na okruhu
  • Nová řada je určena pro rostoucí trh v segmentu vysoce výkonných pneumatik (UHP)

Pneumatiky Eagle F1 SuperSport vycházejí ze závodních zkušeností značky Goodyear a poskytují díky tomu vynikající úroveň přilnavosti a ovladatelnosti. Citlivé změny směru zajišťuje masivní uzavřený vnější dezén na rameni pneumatik; ovladatelnost pneumatik dále zlepšuje také jejich mimořádně tuhá bočnice, a to bez znatelnějšího omezení pohodlí při jízdě. Ačkoli primárně Goodyear nové pneumatiky vyvíjel pro podmínky suchého povrchu, inovativně pojal i jejich chování za mokra. K tomuto účelu využil kombinaci různých směsí s rozložením ve tvaru

U: zatímco vnější část běhounu je tvořena směsí optimalizovanou na provoz na suchém povrchu, bloky ve střední části pneumatiky jsou vyrobeny ze směsi vyladěné na podmínky mokré vozovky. Díky tomu mohou řidiči pořádně dupnout na plyn v zatáčkách na suché vozovce, a přitom mít stále spoleh na výjimečnou brzdnou účinnost pneumatik na mokru.

Celkem 25 skladových položek Eagle F1 SuperSport s průměrem od 18 do 21 palců, šířkou 205 až 305 milimetrů a bočním profilem 45 až 30 Goodyear uvede na trh během února a března. Eagle F1 SuperSport je určena pro silnější hatchbacky typu Volkswagen Golf GTI, silné sedany včetně BMW M3 a Mercedes-AMG C63 a standardní supersportovní vozy jako Porsche 911 Turbo.

Zdroj: Goodyear

Eagle F1 SuperSport R přináší ještě větší přilnavost a přesnost řízení na dráze i mimo ni. Ke zvýšení přilnavosti přispěla směs s vysokým koeficientem tření, která poskytuje výjimečný záběr na suchém povrchu. Vynikající stabilitu v zatáčkách zajišťují spojníky ve vnitřních drážkách běhounu, které omezují deformaci bloků běhounu působením extrémních sil v zatáčkách.

Přesnost řízení a zpětnou vazbu zlepšuje optimalizace jízdní stopy a následné rovnoměrnější rozložení tlaku v pneumatice. Deset rozměrů pneumatik Eagle F1 SuperSport R s průměrem od 18” do 21”, šířkou od 205 do 305 milimetrů a bočním profilem od 25 do 40 bude Goodyear uvádět na trh postupně během února a března. Eagle F1 SuperSport R jsou určeny hlavně pro modely typu Volkswagen Golf GTI Clubsport, BMW M4 CS a Porsche 911 GT3.

Eagle F1 SuperSport RS mají ze všech pneumatik značky Goodyear zatím nejzávodnější charakter, jejich konstrukce je předurčuje pro zdolávání rekordů na závodní dráze, nadále však zůstávají použitelné i pro jízdu po silnici. Vysoce specializovaná sportovní směs jim zajišťuje vrcholnou přilnavost a výkonnost na suchém povrchu. Goodyear je ve dvou rozměrech – 265/35 ZR20 a 325/30 ZR21 – uvede na trh během března.

Kategorie: Zajímavosti

Zlaté oko 2018 jde do finále. Tohle je 10 nejpovedenějších motoristických fotografií

Po, 02/18/2019 - 08:00

„Počet přihlášených snímků je podobný jako v loňském roce, ale výběr těch nejlepších byl tentokrát ještě náročnější, protože jsme do soutěže obdrželi daleko víc opravdu povedených fotografií,“ říká fotograf a art director pořadatelské agentury Pozitif a zároveň předseda poroty Zlatého oka Jan Liščák. „Preference jednotlivých porotců se od sebe mírně lišily, což dokládá vysokou průměrnou kvalitu přihlášených snímků. Nakonec ale nebyl problém najít shodu a ani ohledně vítězné fotografie nepanovaly větší spory,“ dodává. Loňský ročník vyhrála poprvé v historii soutěže portrétní, nikoli sportovní, fotografie. Snímek mladého fotografa Jana Stárka zachytil hvězdu silničních motocyklů Valentina Rossiho. Podle Liščáka tentokrát zvítězila akce.

Mezi finalisty je několik fotografů, kteří Zlaté oko již v minulosti vyhráli. Marián Chytka v roce 2014, Jiří Křenek v letech 2015 a 2016, Marek Paulíček v letech 2008 a 2009. Výběr finálových fotek je co do disciplín a prostředí pestrý. Najdeme zde fotografie z pouští, okruhů, ze zasněžené rally trati, dokonce i z vodní hladiny, černobílý portrét závodníka, létající štěrk.

„Složka s fotkami Zlatého volantu byla poučením nepodléhat dojmům. V denní záplavě obrazových informací žije člověk v pocitu, že už nejde fotografií překvapit. Je krásné zjistit, kolik fotografů vás dokáže rezolutně vyvést z omylu,“ okomentoval soutěž produktový specialista firmy Canon Pavel Šerý, jeden z členů poroty. Kompletní galerie přihlášených fotografií je k vidění ZDE, stejně jako vítězné snímky minulých ročníků.

Prohlédněte si fotogalerii
Celá galerie 10
Kategorie: Zajímavosti

Honda řeší kuriózní svolávací akci. Její auto nesnáší obyčejný šampon

Po, 02/18/2019 - 06:00

Co naplat, svolávačky dnes nejsou žádnou výjimkou a někdy se řeší opravdové maličkosti. Tento případ, který se týká amerického modelu Ridgeline, ale jako drobnost pouze vypadá. Třebaže se zdá úsměvné, že by vůz musel do servisu kvůli nebezpečí plynoucích z používání šamponů, hrozba je v tomto případě reálná a relativně významná.

Nejde o to, že by saponáty mohly poškodit lak vozu. Problém je naopak mnohem hlubší – voda při mytí může zatéct až ke konektorům palivové pumpy, které mohou v důsledku působení šamponu s kyselým PH snadněji zkorodovat, čímž se zvyšuje riziko vzplanutí vozu.

Čerpadlo je tak potřeba osadit novým krytem, který je před působením kyselin ochrání. Ke kontrole se chystá téměř 107 tisíc vozů.

Kategorie: Zajímavosti

Test Dacia Dokker 1.6 SCe Stepway: Nejlevnější přepravník

Pá, 02/15/2019 - 14:00

„Slyším tě jako z plechovky,“ odpověděl mi kamarád na druhé straně telefonu, když jsem mu volal přes hands free auta. Ovšem to je tak asi jediná věc, za kterou se lze tomuto králi funkčnosti posmívat. Za opravdu málo peněz dostanete sice málo muziky, ale zato poctivé. Konkrétně v případě testované verze Stepway je to 290 900 Kč za nové auto s pětiletou zárukou, do kterého naložíte pět lidí i kufry a odvezete je s přiměřeným komfortem a přijatelnou spotřebou.

Auto je samozřejmě maximálně levné, všechny plasty jsou ty nejtvrdší, některá tlačítka jsou na roztodivných místech. Deaktivace start/stopu je mezi sedadly, výhřev sedačky po straně sedáku a bez kontrolky zapnutí, přepínač tempomatu/omezovače dole pod ovladači klimatizace. Ale jak vidíte, za 290 tisíc včetně DPH (pro srovnání, stejně stojí jeden přední karbonový blatník na aktuální generaci Porsche 911 GT3 RS) dostanete auto i s několika rozmazlujícími prvky výbavy.

Zdroj: Autoweb.cz

Škoda, že je místy levná až zbytečně. Věřím, že zvětšit kapsy ve dveřích tak, aby se do nich vešla 1,5litrová lahev, by nebyl problém – takhle ji v autě prostě nedáte nikam. Další taková věc je levá páčka pod volantem s jednou až nebezpečnou vlastností. Mezi standardní polohou a světelnou houkačkou je hluché místo, ve kterém už nesvítí potkávací světla, ale ještě nesvítí dálkovky. O páčku otevírání kapoty se zase snadno říznete.

Interiér je podle očekávání co nejjednodušší. Před řidičem volant, dokonce s tlačítky pro ovládání tempomatu, nastavitelný pouze výškově, za ním dva klasické kulaté přístroje s malým displejem, na kterém lze zobrazovat zvolené údaje z palubního počítače. Pak už jen dotykový displej multimediálního systému – ten obsahuje i navigaci, a pokud není součástí výbavy, Dacia si za něj účtuje 7 500 korun navíc. Pod ním jsou tři otočné ovladače topení a to je všechno.

Zdroj: Autoweb.cz

K dotykovému displeji ještě jedna chytrá funkce. Na domovské obrazovce je vlevo nahoře ikonka, která obrazovku vypne. Ve složitějších systémech se často (čest výjimkám, kdy je na to vyhrazené i samostatné klasické tlačítko) je potřeba zanořit až někam hluboko do menu. Otravná je opravdu jen zmíněná absence odkládacích prostor. V sedačkách (ta řidičova je dokonce výškově stavitelná) se sedí příjemně, zadní se pak (ne v základní verzi) dají děleně sklopit a celé zvednout.

Atmosférický benzinový čtyřválec s nepřímým vstřikem o objemu 1,6 litru a výkonu 102 koní nezní špatně ani špatně nejede. A ani při ostré jízdě Prahou nechce víc než 8,5 litru na 100 km. Ukazatel teploty motoru, dokonce i kontrolku považuje sice Dacia za výstřelek pro zpovykance, takže zahřátý motor poznáte až podle teploty vzduchu z výdechů topení, ale na to si lze zvyknout. A protože se jedná o jednoduchou konstrukci, lze předpokládat, že jej bude stíhat méně problémů než přeplňované přímovstřikové jednotky.

Motor je spojený je s pětistupňovým manuálem, který opět funguje zcela standardně. Chod není přesný jako třeba v Mazdě MX-5 nebo brutálně mechanický jako ve Fordu Mustang, ale rozhodně je lepší než v některých o dost dražších Citroënech. Rychlosti nemusíte hledat a i podle polohy páky poznáte, co máte zařazeno. Zpřevodování dobře odpovídá výkonu motoru a zaměření auta, na pětku při 130 km/h točí 3500 ot./min.

Ani jízdní vlastnosti auta nijak neurazí. Nutno přiznat, že součástí výbavy Stepway jsou 16“ kola – a ta hodně pomáhají. Dokonce jsem se přistihl, že jsem do jedné zatáčky, kde to dobře znám, vjel záměrně o dost rychleji, než je ideální pro čistý průjezd, a bavil se tím, jak se stabilizace snažila auto umravnit a zoufale tlačit směrem, kam jsem měl natočená přední kola. Stabilizace zasahuje opravdu často a docela hrubě.

Zdroj: Autoweb.cz

Navíc díky pohotovostní hmotnosti pouze 1 224 kg je Dokker i nečekaně hbitý. Největší překvapení pro mě ale je míra komfortu. Jednak je auto rozumně odhlučněné, ale hlavně je vidět, že podvozek počítá s ještě horším povrchem, než jsou naše asfaltové silnice. Silnice, po které jezdím domů, má několik nepěkných děr a Dokker je překonával bez nepříjemných zvukových projevů.

Ve verzi Stepway je pak Dokker zvenku vlastně i docela hezké auto. Stříbrné doplňky předního nárazníku nevypadají špatně stejně jako zvětšené plastové panely na spodku dveří. Lité 16“ disky jsou v tmavě šedé barvě a také nedělají úplnou ostudu.

Týden strávený s Dokkerem byl nejen milou nostalgickou vzpomínkou na auta, kterými jsem jezdil před dvaceti lety,  ale byl zajímavý hlavně tím, že jsem si uvědomil, kam se divně posunul vkus zákazníků a s tím pak automobilový průmysl jako takový. Hlavní je u Dokkeru funkčnost, vše je maximálně efektivní, nikoliv efektní.

Prohlédněte si fotogalerii
Celá galerie 28
Kategorie: Zajímavosti

Bentley Bentayga není prvním SUV značky. Předchůdce se jmenuje po našem hokejovém brankáři

Pá, 02/15/2019 - 12:00

Tím zákazníkem nebyl nikdo jiný než Brunejský sultán, který byl vždy opravdu významným zákazníkem značky. A když takový zákazník poručí automobilce, aby mu připravila vůz dle jeho přání, můžete se spolehnout na to, že do toho dá automobilka vše. Přesně takový je příběh vozu Bentley Dominator z roku 1994, který si majitel sbírky vozů čítající kolem sedmi tisíc vozů u britské automobilky objednal.

Bentley vyrobil Dominátorů šest a to výhradně pro sultána. Všechny byly specifikovány stejně a lišily se pouze barvou. Jeden z nich je vyveden dokonce ve velmi odvážné pastelově žluté barvě.

V devadesátých letech samozřejmě nebyl Bentley na výrobu takového vozu nijak připraven – do strategie značky SUV prostě nezapadalo. Z tohoto důvodu musela automobilka spojit své síly s tehdejší špičkou v oboru, Range Roverem, od kterého si vypůjčila techniku. Zbytek pak vyšperkovala poctivou ruční prací.

Nikdo nepochybuje o tom, že byl Dominator opravdu drahý a nechutně luxusní, automobilka sama ale nikdy cenu neprozradila. Odhaduje se však, že sultána každý jeden vůz vyšel na 3 miliony liber – přepočteno na dnešní koruny se bavíme o částce zhruba 175 milionů korun. Rázem nám šestimilionová Bentayga nepřijde zase tak drahá a exklusivní.

Celá galerie 3
Kategorie: Zajímavosti

Pozvánka na nový díl The Grand Tour. Vydá se do komunistické Číny

Pá, 02/15/2019 - 11:00

Těžko říct, čeho všeho jsou Richard Hammond, James May a Jeremy Clarkson schopni. Ale podle toho, že se vydali i do země, jako je Čína, a to se svou americkou show ukazuje, že asi všeho. Vůbec si neumíme představit, jak náročné bylo se tam dostat a tušíme, že ačkoliv v ukázce není nic vidět, celou dobu jim za zadkem stál nějaký komunistický pohlavár, který kontroloval, co dělají.

I přes to všechno dala tahle snad nesmrtelná trojka vzniknout jistě báječnému dílu. I tentokrát se vrhli do šílených akcí s trojicí ojetin, ovšem tentokrát jejich volba vůbec není špatná. Do Číny, konkrétně do velkého města Čchung-čching, si s sebou přivezli 20 let starý Cadillac STS, o něco méně starší, ale skvělé BMW 750iL a neméně báječný Mercedes-Benz S600. Všechno jsou to hodně luxusní limuzíny, po kterých se i dne na silnici ohlédnete, ale v Číně jde o ukázku toho nejlepšího, co kdysi mohl západ nabídnout. Taková malá, milá provokace tamních úřadů. Už chápete, proč se tak divíme, že je do té Číny vůbec pustili?

S těmito dnes youngtimery se pustí do tradičních zběsilostí a šílených výzev, mezi kterými nebude chybět zapálení pyrotechniky připevněné na kapotě a mnoho dalšího. A ještě dodáme, že tu pyrotechniku budou zapalovat ze super moderního dronu a za jízdy. Ovšem nemyslete si, že to ničením aut, která bychom nutně potřebovali v garáži. No, přiznáváme, že asi až na ten Cadillac…

Hammond si napraví reputaci za volantem extrémního čínského elektromobilu NIO EP9. Tomuhle autu se říká megawattový supersport, který zajel okruh Nürburgring v rekordním čase 7 minut a 5,12 sekund a jehož výkon je 1 MW, tedy 1359 koní. Auto má hlavně vzhledem k přítomnosti baterií hmotnost 1735 kilogramů a zvládne z klidu na 100 km/h zrychlit za 2,7 sekundy, na 200 km/h za 7,1 sekundy a na 300 km/h za pouhých 15,9 sekundy. Nic lepšího Hammond po nehodě s chorvatským Rimacem do rukou dostat prostě nemohl a jak vidno, po nehodě už se oklepal a tohle superauto si na závodní trati užije do maxima.

Kategorie: Zajímavosti

Jak by vypadali dávní předci současných vozů?

Pá, 02/15/2019 - 10:00
Napadlo vás někdy, jak by vypadal Dodge Viper, kdyby vznikl v šedesátých letech? A co takové BMW i8 z let padesátých? A co třeba Porsche Cayenne z roku 1972? Holandský grafik a ilustrátor Ruben Ooms se rozhodl zabývat právě touto myšlenkou a díky jeho fantazii se můžeme podívat na to, jak by dnešní významné vozy vypadaly v kabátku ušitém v letech dávno minulých.
Kategorie: Zajímavosti

24h Le Mans: Nejzvláštnější vozy, které kdy startovaly v nejslavnějším vytrvalostním závodě

Pá, 02/15/2019 - 08:00
Během proslulé čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans bylo již k vidění mnohé – přece jen se na slavném okruhu Circuit de La Sarthe jezdí slavný závod již bez mála sto let. Některé vozy se ale svou zvláštností vymykají všem měřítkům a vyčnívají i v té nejexotičtější kategorii prototypů. Pojďme si pár takových výjimečných historických kousků připomenout.
Kategorie: Zajímavosti

Tesla přinese do svých aut trochu romantiky

Pá, 02/15/2019 - 06:00

Už dlouho se traduje, že nejeden Američan byl počat na zadních sedadlech a jak se zdá, Tesla by se ráda zasloužila o zvýšení porodnosti. Jak jinak si vysvětlit plány automobilky propašovat do vozů „romantický mód“? Informace je opravdu poskrovnu, ale pochází z twitteru samotného Elona Muska, podle nějž se před svátky máme těšit na zábavné easter eggy ve vozech Tesla S/3/X (ehm).

Vše nebude jen o lásce, jak se zdá, tak se na majitele v infotainmentu chystá pár nových her a trocha toaletního humoru. Stejně jako v případě her se dá předpokládat, že i zmíněný záchodový humor bude primárně zaměřený na děti – dají se tedy očekávat nevinné slovní hříčky, zvukové efekty a možná sem tam nějaký ten smajlík hnědé barvy tvarem připomínajícím kopeček točené zmrzliny.

Pokud však děti nemáte a toaletní hříčky vás od jejich pořízení neodradí, může i vám Tesla pomoci. Není jasné, co vše bude obsahem romantického módu. Dovedeme si představit tlumené osvětlení interiéru, přehrávání playlistu těch největších slaďáků i třepotavé světlo svíček zářících z displejů vozu. Jedno je ale jisté, pro Teslu je primární bezpečnost, takže na prasárničky za jízdy můžou majitelé zapomenout.

After safety, our goal is to make a Tesla the most fun you could possibly have in a car

— Elon Musk (@elonmusk) November 29, 2018

Kategorie: Zajímavosti

Zakázané ovoce chutná nejlépe. Podívejte se na nejlepší drifty z Nordschleife

Čt, 02/14/2019 - 12:00

Už vám někdo řekl, abyste se na sportovní jízdu na téměř prázdných ranních okreskách vykašlali a raději se přesunuli na závodní okruh? K velkému překvapení však ani tam nelze využít maximální potenciál nadupaných aut. Někteří z vás se určitě ptají, proč tomu tak je.

Naprostá většina závodních okruhů po celém světě totiž zakazuje driftování během veřejných jízd a okruhových dnů, přičemž jej umožňuje pouze v rámci speciálních událostí na mokré dráze. Důvod těchto zákazů je prostý – hořící guma se při driftování obtiskuje na asfalt. Ten při suchých horkých dnech sice poskytuje lepší přilnavost pneumatik, ale naopak v dešti nebezpečně klouže, čemuž se správci okruhů chtějí vyhnout.

I přes přísné zákazy, které mohou vést až k vyloučení z trati, však někteří účastníci veřejných jízd takové pravidlo porušují. Výjimkou není ani legendární severní smyčka okruhu Nordschleife, na níž řidiči driftují jedna radost. Kompilaci dlouhých ladných driftů můžete vidět v přiloženém videu, které je plné krásných rychlých aut.

Kategorie: Zajímavosti

Top Gear nabídne souboj v rychlosti s dost nebezpečným koncem

Čt, 02/14/2019 - 11:00

A nejen pro něj. Pravda je, že v dnešním videu své nervy o něco víc potrápí Chris Harris, který po skončení sprintu podle nás pral spodní prádlo. Ti dva se totiž dohodli, že vyzkouší maximální možnou rychlost svých aut, ovšem s tím, že brzdit budou muset začít zatraceně včas. Nejsou totiž na trati Top Gearu, ale na rozjezdové trati pro letadla, která končí skalami a studeným mořem. Konkrétně jde o letiště Molde v Norsku a jsme si jisti, že ani jeden nechtěl v té vodě skončit.

Jenomže oba také mají ego a skvělá auta v ruce, takže se logicky oba snažili vyhrát. Matt osedlal Ferrari GTC4Lusso, které pohání motor V12 o objemu 6,3 litru, který je naladěn na 680 koní. Chris si zase do parády vzal Porsche Panamera Turbo Sport Turismo, které pracuje „jen“ s výkonem 542 koní. Ovšem v tomto souboji to není zas tak moc o výkonu, jako spíš o tom, kdo má větší…odvahu.

Musíte být zatraceně odvážní, abyste šlápli na plyn, nechali auto rozjet naplno a zároveň doufali, že odhadnete ten správný moment, kdy šlápnout na brzdu. Nesmí to být moc brzo, aby ten druhý nevyhrál, ale nesmí to být ani moc pozdě, abyste s autem neskončili na kusy ve studeném moři. Jak souboj dopadl vám nebudeme prozrazovat, ale dejte pozor. Při prvním sledování videa vám možná naskočí husí kůže. Tak moc nebezpečně to vypadá.

Kategorie: Zajímavosti

Bugatti oslavuje 110 let unikátním Chironem. S cenou 400 milionů bude nejdražším autem světa!

Čt, 02/14/2019 - 10:00

Bugatti letos slaví 110 let od založená značky a oslavy se ponesou ve velkém stylu. Značka nejprve oznámila speciální edici Chiron Sport 110 ans Bugatti, která se ukáže na Ženevském autosalonu. Vše ale nasvědčuje tomu, že dvacetikusová limitka zdobená na všech možných místech francouzskou trikolórou bude na stánku Bugatti tím méně zajímavým.

Bugatti má totiž v Ženevě představit jednokusový unikát, jehož majitelem se nestane nikdo jiný než Ferdinand Piëch, který jako generální ředitel dohlížel na integraci značky Bugatti pod křídla koncernu Volkswagen a pomohl prosadit pro značku naprosto zásadní model Veyron. Zda půjde o dar, či si Piëch vůz nechal vyrobit, zpráva neupřesňuje. Pokud však bude Piëch vůz platit, půjde s cenou 16 milionů eur o nejdražší nový vůz v historii – dosavadní rekord držel Rolls-Royce Sweptail, který se v roce 2017 prodal za 11,5 milionů eur.

Nad názvem vozu, jeho vzhledem i parametry můžeme pouze spekulovat, nicméně je pravděpodobné, že se pod jeho kapotou bude nacházet přeplňovaná W16 známá z Chironu. S Chironem toho možná bude mít vůz ve výsledku společného mnohem více – je docela dobře možné, že nový vůz použije celý jeho základ a vše zabalí do nové karoserie podobně, jako to automobilka udělala u loni představeného modelu Divo.

Kategorie: Zajímavosti